hagberget.blogg.se

om livet på Hagberget

Avmaskning

Kategori: Allmänt

Som många andra har jag haft mycket problem med styngflugeägg i sommar. Jag har tagit bort dem så gott det gick. Nu kände jag att jag ville avmaska mot styngfluga. Så vände mig till min lokala veterinärklinik. Jo tjena där måste jag åka in med båda hästarna för att de skulle undersöka dem eller skicka in träckprov. Öh hallå... träckproverna visar inte styngfluga!!!! Att åka in med dem för en undersökning, hm fick aldrig något svar på vilken typ av undersökning det skulle vara trots fråga, så kändes väl sisådär seriöst. Kostar ju skjortan, för då måste jag ta ledigt från jobbet plus betala för en undersökning.
 
Bilden är inte från en av mina hästar då de har en annan färg. Men antalet har varit detsamma och de har även suttit på bogen, halsen och buken.
 
Näe tack så ringde en mindre verksam veterinär, men ja hm där fanns inte kunskapen alls. Den skulle jag läsa mig till via internet och sedan återkomma. Jo men hej kändes väl sisådär det med.
 
Så mailade och fick ett vettigt svar från min från början bra veterinär, ringde in och pratade om tillvägagångssättet och rutinerna. Så de kunde till slut hjälpa mig. Anledningen till att jag inte vände mig dit direkt är ju avståndet, enklare att ta någon i eller runt stan då jag åker förbi där varje dag. Men återigen bevisar de att de i mina ögon inte håller måttet.
Då känns det skönt att ha en veterinär som jag besökt och som har behandlat Mysan förut att vända mig till.
 
Tummen upp för ATG Kliniken i Sundsvall och Hans Syvertsen och hans kollegor.
 
Styngfluga - flugorna lägger sina ägg på hästarnas ben under sommaren, dessa kan ses som små gulvita prickar på hästens ben. Hästen slickar i sig äggen och larverna vandrar sedan via munslemhinnan ner till hästens magsäck där den övervintrar. Små mängder styngflugelarver orsakar sällan något problem, men i större mängd kan de orsaka kolik och magsårsliknande symtom. Om en stor mängd styngflugeägg har setts på hästarnas ben kan ivermectin-  eller moxidectingessent på hösten. Ett bra sätt att minska infektionen hos hästen är att mekaniskt avlägsna äggen från hästens ben.

 

Avmaskningmedel:

Ivermectin finns i: Ivomec, Noromectin, Bimectin, Ivomec comp, Equimax, Eraquell

Pyrantel finns i: Banminth, Fyrantel

Prazikvantel finns i: Cydectin comp, Ivomec comp, Equimax, Droncit

Moxidectin finns i: Cydectin och Cydectin comp

Fenbendazol finns i: Axilur

 

Innan någon ifrågasätter så Ja jag är väl medveten om oron för resistenten. Kan även säga att jag abslout inte är den som avmaskar i onödan.

Kommentera inlägget här: